Oplossing personeelstekort? De groep 67+’ers wordt groter. — De Ondernemer
Neem eens een AOW’er aan. Juist in deze krappe arbeidsmarkt kunnen zij voor verlichting op de werkvloer zorgen. Het is de boodschap van Mark van der Stok aan werkgevers. De groep 67+’ers wordt ook nog eens groter nu we ouder worden. Van der Stok heeft inmiddels drie bedrijven die gepensioneerden bij bedrijven, instellingen en overheden plaatst.
De 56-jarige Mark van der Stok zit ruim 11 jaar voor zijn pensioen. Stoppen na die datum? Hij denkt er niet aan. ,,Zou toch raar zijn als ik met mijn bedrijven juist bezig ben gepensioneerden aan het werk te krijgen. Het is mijn werkveld. Ik werk gewoon fijn door.”
De oud-SNS bankier nam samen met zakenpartner Gert Buist krap 10 jaar geleden KlusHeeren over. Inmiddels werken zo’n tweehonderd handige mannen op parttime basis bij een bedrijf als Center Parcs of Ahoy Rotterdam. ,,Toen we KlusHeeren overnamen was het gericht op de particuliere markt. Het is tijdrovend en om die reden is het afgebouwd en richten we ons door geheel Nederland op de zakelijke markt,” legt Van der Stok uit.
"Er is vraag naar mannen met twee rechterhanden die ook nog eens oplossingsgericht zijn, kunnen samenwerken en communiceren. Veel van onze klusmannen werken voor onderhoudspartijen die actief zijn bij bijvoorbeeld woningbouwverenigingen, hotels en vakantieparken.”
Het werkveld om AOW’ers aan het werk te helpen is groter dan alleen de techniek, constateert Van der Stok. Naast KlusHeeren zette hij ook ZilverWerkt en ZilverConnect op. ,,ZilverWerkt richt zich op de horeca en het invullen van gastvrijheidsrollen. De bedrijfshoreca zit te springen om mensen en ouderen kunnen die werkzaamheden uitstekend vervullen. Zilverconnect levert mensen voor callcenters. Het is toch mooi als je een ervaren mens van leven en bloed aan de lijn krijgt in plaats van een chatbot.”
“Er is angst bij werkgevers om oudere werknemers aan te trekken om vooroordelen die totaal onterecht zijn. Raar, in een tijd dat er steeds minder werkende jongeren zijn.”
Halverwege het interview duikt John de Wolf op. De huidige assistent-trainer van Feyenoord was in 2017 het boegbeeld van ouderen die graag wilden doorwerken. Het ministerie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid benoemde hem om meer ouderen aan het werk te helpen en vooroordelen tegen te gaan. ,,Ik heb toen met hem gepraat”, vertelt van der Stok, die zegt nog steeds veel missionarissen werk op dat vlak te moeten doen.
,,Er is op een of andere manier angst bij werkgevers om oudere werknemers aan te trekken om vooroordelen die totaal onterecht zijn. Raar, in een tijd dat er steeds minder werkende jongeren zijn. Als er een loyale doelgroep is, die nooit ziek is dan zijn het wel de ouderen. Het ziekteverzuim is laag: het moet gek lopen voor ze zich ziek melden. Het is een hele leuke doelgroep om mee te werken.”
Het is toch greenwashing als bedrijven met je in zee gaan? Begint met nee te zeggen, maar stopt dan om even na te denken. ,,Het is belangrijk is dat steeds meer werkgevers het gaan accepteren. Als je het hebt over maatschappelijk verantwoord ondernemen moet je ook ouderen erbij betrekken, dan pas ben je als bedrijf echt duurzaam.”
Het aantal ouderen zal toenemen en daarnaast is er ook nog eens sprake van ontgroening. ,,Ouderen zijn dus hard nodig op die arbeidsmarkt, alleen je moet die baan als bedrijf anders invullen. De doelgroep ouderen heeft eisen. Ze willen op bepaalde dagen in de week vrij zijn om op hun kleinkinderen te kunnen passen. Je moet niet hun tijd gaan bepalen. Opdrachtgevers moeten daar gewoon wat breder naar kijken. Laat één fulltime plek invullen door twee mensen van ons. Er is nog een wereld te winnen.”
“Gen Z kan nog wat leren van die grijze kuiven”
Terwijl KlusHeeren zich richt op 67+’ers, richt het digitale prikbord voor tijdelijke klussen Temper zich op jongeren en jongvolwassenen. Temper haalt het nieuws, omdat vakorganisatie FNV ze voor de rechter daagt. Van der Stok is niet bang dat hem dat ook gaat overkomen. Hij vindt het raar dat de vakorganisatie er zo geharnast in zit. ,,Jammer dat de FNV op die manier omgaat met een bepaalde vraag vanuit de jongere doelgroep. Ik vind het belangrijk als mensen een bepaalde zekerheid krijgen, maar voor een bepaalde doelgroep die anders in elkaar steekt, flexibeler wil zijn hoe ze willen werken, is Temper dan een prima oplossing.”
Van der Stok ziet in dat licht gezien nog een andere ‘functie’ voor ouderen op de werkvloer. ,,Generatie Z (Gen Z) kan nog wat leren van die grijze kuiven. Er zit veel wijsheid in die oudere werknemer en daar hebben jongeren weer wat aan. Ik zie een match ontstaan en dat is voor alle twee de doelgroepen fijn en het bedrijf heeft er ook wat aan.”