Hoteltrends: oplossingen voor personeelstekort

In een artikel in de Hospitality management wordt aandacht besteed aan het fenomeen doorwerken en ZilverWerkt wordt als voorbeeld gebruikt.

Hoteltrends: oplossingen voor personeelstekort

In aanloop naar de Independent Hotel Show Amsterdam werpt trend-forecaster Vincent van Dijk vast licht op enkele ontwikkelingen binnen de hospitality-industrie. Vandaag: oplossingen voor personeelstekort.

‘Ik wens je veel personeel’ is een negatief bedoelde wens, maar in deze tijd zou het juist een zeer vriendelijke opmerking zijn. Het blijft komende jaren lastig om voldoende en geschikte mensen te krijgen, maar er komen gelukkig steeds meer oplossingen voor dit probleem. Hieronder lichten we drie interessante merken uit die u op de Independent Hotel Show kunt tegenkomen.

AI: beter voorspellen

AI maakt het mogelijk om veel beter te voorspellen wat de drukke momenten zijn in een restaurant of hotel, zodat u efficiëntere personeelsplanningen kunt maken. Ook kunt u door middel van AI beter voorspellen wat de gast wil, waardoor u een betere guest experience kunt bieden. Ook kan de technologie ondersteunen in bij bijvoorbeeld het maken van offertes voor meetings en groepen en wordt AI steeds belangrijker voor HR en zelfs marketing. Want alleen al voor het schrijven van pakkende teksten voor nieuwsbrieven, social media en websites bent u niet meer afhankelijk van bureaus en vertalers.

Doe het lekker zelf!

Steeds vaker zien we oplossingen in hotels waarbij minder personeel nodig is. Denk bijvoorbeeld aan een honesty bar of een helemaal gratis bar. Zo kunt u wel een bijzondere en gastvrije service bieden, zonder dat er veel personeel nodig is. Daarnaast komen er steeds meer onbemande shops bars waar de gast zelf moet afrekenen en wordt zelf inchecken en je kamerdeur openen met je telefoon steeds normaler.

ZilverWerkt: gepassioneerde pensionado’s

Personeel vinden kan ook door buiten de gebaande paden te treden. Zoekt u versterking voor uw ontbijtteam, de receptie of TD, dan kunt u ook eens denken aan mensen die een leven lang ervaring hebben. Het is begonnen met KlusHeeren, voor vastgoedonderhoud en TD. Inmiddels biedt ZilverWerkt de helpende hand door heel het land voor de hele hospitality-branche. Een verzameling topfitte mensen die al met pensioen zijn, maar nog een of een paar dagen willen werken om midden in het leven te blijven staan. Ideaal voor hotels, vakantieparken of restaurants. Alle branches waarin gastvrijheid cruciaal is, dus. ZilverWerkt selecteert namelijk op communicatieve, sociaalvaardige en gemotiveerde mensen. Dit kan op project- of vaste basis. Soms een paar uurtjes per dag, maar dat kan nét wat lucht bieden op drukke tijden. De snelle groei van het bedrijf maakt duidelijk: ouderen hebben de toekomst!

Lacoly: betere gastcommunicatie

Communicatie met gasten via e-mail en telefoon is behoorlijk tijdrovend. En e-mail wordt bovendien steeds minder gelezen en mensen nemen steeds minder vaak de telefoon op. Communiceren via WhatsApp is veel sneller, directer en persoonlijker. Maar liefst 95 procent van de berichten wordt geopend en 85 procent klikt door op de knoppen. U kunt aankomstinformatie delen, ook een link naar extra’s. De communicatieflows kunt u helemaal zelf inrichten en vervolgens optimaliseren en ook kunt u het Lacoly koppelen aan uw huidige systemen. U kunt zelfs zien of de gast een bericht heeft gelezen. Door een set geautomatiseerde berichten te creëren, komt u meer te weten van uw gast en kun u de gastbeleving verbeteren. Door vragen van klanten voor te zijn wordt er aanzienlijk minder gebeld en gemaild, wat veel tijd en personeel scheelt. Bovendien kan het leiden tot extra omzet. Lacoly is een Nederlandse start-up die in rap tempo de (hotel)wereld verovert. Ze zijn nu al in tien landen actief.

Personio: het draait om mensen

Het draait allemaal om uw mensen, dus waarom zou u uw kostbare tijd verdoen aan administratieve rompslomp? Persionio is een meester in het automatiseren van HR-processen, kan je ook nog eens helpen om handige tools te implementeren, zoals hun chatbot waarmee je sneller antwoord kunt geven op vragen van je medewerkers. Met één systeem kun je snel vacatures plaatsen op 600 platforms, kandidaten screenen, zorgen voor een snelle onboarding, en zorgen dat uw mensen langer blijven door ontwikkeling en training van uw team. Ook de dagelijkse administratie bijhouden wordt kinderspel.

Vorige
Vorige

Ouderen uitgerangeerd? veel gepensioneerden, veel vacatures — Telegraaf

Volgende
Volgende

Cor Stoops is 77 jaar en voorlopig nog lang niet klaar met werken — Duic krant