Senior Intelligence: voor nieuwe beeldvorming rondom werk en pensioen
Verandering is hard nodig
De arbeidsmarkt schreeuwt om mensen. Steeds meer mensen willen én kunnen doorwerken na hun pensioen, maar komen maar moeilijk aan een leuke plek. Dat lijkt tegenstrijdig, maar heeft alles te maken met beeldvorming rondom ouder worden. De levensverwachting is de afgelopen decennia enorm gestegen, waardoor mensen die nu 67 zijn, veel vitaler en actiever zijn dan 20-30 jaar geleden. Bedrijven en organisaties zien de pensioendatum nog steeds als een harde datum waarop mensen afscheid nemen van het werkende bestaan. Met Senior Intelligence starten we een beweging om deze beeldvorming rondom werk en pensionering te veranderen: werken na de AOW-leeftijd moet normaal worden.
Beweging voor de toekomst
Met Senior Intelligence willen we organisaties bewust maken van de meerwaarde van oudere werknemers: ervaring, kennis en enthousiasme gaan hand in hand en zijn van onschatbare waarde.Samenwerken in een team waar jong en oud elkaar aanvullen, stimuleert innovatie en versterkt de organisatie.
Nieuwe norm
Senior Intelligence gaat verder dan het vullen van tijdelijke vacatures; het pleit voor een cultuurverandering. In een organisatie waar iedereen – ongeacht leeftijd – erkend wordt als volwaardige kracht, kan het idee dat iemand na de AOW-leeftijd ‘klaar’ is, de prullenbak in. We zetten ervaren medewerkers graag op een podium om te laten zien hoe waardevol ze zijn en hoe groot hun werkplezier kan zijn.
Manifest voor inclusie en samenwerking
Het manifest van Senior Intelligence is een oproep aan werkgevers en beleidsmakers om een leeftijdsinclusieve werkcultuur te omarmen. Hierin krijgen alle generaties een volwaardige plek, en wordt de waarde van oudere medewerkers erkend. Zo verliezen we geen kennis, maar benutten we juist de ervaring en wijsheid die deze groep met zich meebrengt. Het resultaat? Een sterkere organisatie en een positieve impact op de werkcultuur. Iedereen wint wanneer generaties elkaar inspireren en versterken.
Met Senior Intelligence willen we graag een ander beeld neerzetten van doorwerkers om zo te laten zien dat er voor organisaties volop kansen liggen als ze anders kijken naar het begrip leeftijd. Onze eigen doorwerkers figureren in deze campagne die we ook via abri’s en online kanalen voeren.
Met onze eigen ZilverWerkers hebben we een mooie video gemaakt als start van deze beweging.